Перейти до основного вмісту

Декомунізація в Полтаві. Коротке резюме






Google вже почав вносити на карти нові назви полтавських вулиць, що в сучасному світі є головним критерієм легітимізації. І оскільки головні пристрасті заспокоїлись можна тверезо оцінити результати декомунізації.

Не будемо зараз зупинятись на ідеологічних питаннях. Звісно, особисто мені, неприємно, що визначальні для української історії постаті Кирила Осьмака, Василя Симоненко, Брія Горліс-Горського чи Петра Болбочан отримали малесенькі вулиці, а Міхновського взагалі проігнорували. Також дивно, що за компанію з націоналістами на задвірки міста відправили й Лева Вайнгорта, який аж ніяк не є контраверсійною фігурою для полтавців. Але це виключно суб’єктивна думка, тому краще зупинитися на кількох концептуальних моментах.

По-перше дивним видається відмова від Котляревського району на користь Шевченківського. Адже Котляревський, на відміну від Кобзаря є чітким ідентифікатором Полтави по всій Україні. На території району знаходяться його сімейна садиба та могила тож така назва не була б банальним ярликом, а розповідала історію.. Шевченко, звісно велична постать, але навіть він вважав Котляревського прикладом.

По-друге З усього розмаїття імен вирізняються Анатолій Кукоба та граф фон Гарнієр. Перший - неоднозначна постать - одні полтавці його поважають і згадують з теплотою, інші ставляться з точністю до навпаки. Але це їх особиста думка, та фактом є те, що Анатолій Тихонович тривалий час обіймав керуючі посади в КПРС, а отже підпадає під дію Закону про декомунізацію і суперечить чинному законодавству. Таке рішення цілком може стати приводом для скасування всього розпорядження цілком.

Але Кукобу містяни принаймні знають, а от про графа фон Гарнієра зможуть згадати навіть не всі краєзнавці, що вже говорити про пересічних полтавців. Тим більше, що у назві вулиці не вказано ім’я. І коли хтось захоче дізнались хто це, то швидше за все, в першу чергу, знайде інформаці про генерала німецької кавалерії Отто фон Гарнієра. Більш допитливі знайдуть інформацію і Павла Антоновича фон-Гарнієра (Гарньєра) – російського дворянина, медика про якого відомо вкрай мало. Він у 1888 році брав участь у порятунку царської родини після катастрофи на залізниці, згодом проживав у Полтаві в районі Павленок та був членом міської думи. Після Жовтневого перевороту вступив до Білих військ, а пізніше емігрував. Боротьба за «єдіную і нєдєлімую» навряд чи є приводом для увіковічення пам’яті в Україні, тож можливо мова йде про якогось третього фон-Гарнієра? В будь-якому разі дослідникам полтавської топоніміки років через 10 доведеться поламати голову над цим питанням. Я з власного досвіду знаю, що встановити походження назв деяких вулиць міста неможливо, і замість того щоб виправляти цю ситуацію на карту було додану ще одну темну конячку.

По третє - вулиця Юрія Тимошенка (“Тарапуньки”) за оригінальністю може перевершити навіть Горішні Плавні і стати фішкою Полтави. Звісно якщо фахівці зрозуміють як дужки й лапки в назві вулиці вписати в реєстри. Та й жителям така форма написання створить труднощі.

Позитивним є відмова від дублювання назв вулиць і провулків, що значно спрощує ряд операцій, особливо автоматизованих. Натомість у Полтаві тепер буде два Студентських парка. До всім відомого скверу біля ПНПУ додався гай коло ПолтНТУ.

Та все ж нові назви все одно набагато краще старих. В Харкові та деяких інших містах її визнали ледь не еталонною.. Головним позитивом є те, що назви у значній мірі прив’язані до Полтави було повернуто ряд історичних назв, а в “іменних” вулицях пріоритет надавався полтавцям, при чому з різних галузей діяльності, завдяки чому список вийшов досить збалансованим. Збережено також ідею створення топонімічних ансамблів та прив’язки до місця проживання полтавських діячів. Тепер в Полтаві є вулиці які характеризують її унікальність, а не штамповані комуністичні чи “нейтральні”. Нажаль їх все ще меншість і через загравання і намагання догодити всім не вдалося закласти підвалини нової ідентичності міста.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Академія сучасного політика - інфоцигани по-українськи

Інфоцигани – люди, що займаються проведенням навчань і тренінгів, які не несуть жодної корисної інформації і самі не маючи жодних компетенцій крім вміння віртуозно замилювати очі. Годуються, переважно, в середовищах «бізнес-тренерів», «мотиваційних спікерів» чи «тренерів особистого зростання», але освоюють і нові ніші. Наприклад, фантомний проект Академія сучасного політика освоює громадсько-політичну сферу. І я теж потрапив в їх тенета. Як з ними боротись? Зважаючи, що перед навчанням не укладається жодний договір, навіть електронна оферта, вони ніяк не фіксують свою діяльність на офіційному рівні - проблематично. Лише розголосом, та реальними відгуками. Оскільки на їх фб-сторінці відгуки відключені (ха, як неочікувано), залишаю його тут і розпишу свої враження від участі в програмі. Я записався на курс «Керівник проекту з розкрутки політика, партії, ГО, експерта». Як не дивно, та люди, що вчать організовувати проєкти  не можуть організувати власну роботу. Курс мав тривати з середини

Варновий поділ в імперії Маур’їв

Індостан характеризується високим ступенем консервативності у суспільному житті. У побуті населення субконтиненту ще й досі зберігається ряд норм в суспільному житті, які було закладено ще в найдавніші часи.  Перші спроби кодифікації звичаєвого права припадають на IV ст. до н.е., під час утворення першої великої централізованої імперії – Маурійської. Виникнення централізованої держави призвело до певної уніфікації суспільних відносин. Однією з характерних ознак суспільних відносин є варнова диференціація суспільства яка виникла всередині І тис. до н. е. та зберігається на побутовому рівні ще й досі. Основними джерелами для нашого дослідження послужили перші кодифіковані збірки законів на території Індії «Артхашастра» та «Закони Ману». Також використовувались спогади Мегасфену під час візиту до Індії в переказі Страбона та буддійські джерела котрі ввібрав у себе Палійський канон. Традиційна картина варнового поділу виглядає наступним чином. Все індійське суспільство було поділене на

5 мавп у клітці і гроно бананів - експеримент який ніколи не проводився

  В клітку саджають п'ять мавп. Ставлять драбину, на вершину якої кладуть банан. Мавпи починають наввипередки лізти на драбину, щоб дістати банан. У цей момент їх поливають холодною водою. Тільки вони лізуть на драбину, їх поливають водою. Так роблять багато разів, аж поки у них не з'являється стійка асоціація: «драбина – холодна вода». Одну мавпу забирають з клітки, і замість неї підсаджують нову мавпу. Та нічого не знає і відразу ж лізе по драбині, щоб дістати банан. Але чотири інші мавпи, які знають про послідовність «драбина – вода», відразу ж починають її зупиняти. Вона знову на драбину, ті її знову зупиняють. Забирають ще одну мавпу яка знає, що «драбина = холодна вода». Замість неї запускають нову мавпу. Та на драбину - її всі зупиняють, причому нова мавпа, яка не знає про холодну воду, теж приєднується. Так зрештою висаджують всіх мавп, яких поливали водою, і підсаджують нових. Нарешті в клітці чотири мавпи, яких ніколи за спробу залізти на драбину водою не поливали. Ал

Жовто-блакитний чи синьо-жовтий? Яким має бути прапор України.

Неможливо уявити державу без національних символів, одним з яких є прапор. Україна, от вже 21 рік має своїм прапором «стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів». Однак, доволі часто доводиться чути про те, що цей прапор не має підстав до свого існування і не є символом України. Доходить до смішного, коли на центральних телеканалах в перерві між черговим російським серіалом та голлівудським блокбастером який-небудь ізотерик починає розповідати буцім-то всі біди України саме в тому, що кольори прапори розміщені неправильно, і «вода заливає вогонь».Та давайте спробуємо проаналізувати наш прапор з більш наукових позицій та поглянемо на його історію. Жовтий та синій кольори були одними з найбільш вживаних ще за часів Київської Русі. За однією з версій слово «хохол» походить від монгольських «хох» - небесний, блакитний та «улу» - жовтий. Це дозволило припустити що саме ці барви були символами племінних об’єднань східних слов’ян. Пізніше такі кольори часто з

Політик Фокс та карикатурист Гілрей

Днями Києвом розклеїли дотепні бігборди із тролінгом Юлії Тимошенко. Це викликало обурення серед її адептів із звинуваченнями злочинної влади у брудній та нечесній грі. Однак, традиція політичної карикатури має давні корені та широко практикувалась (і практикується) у всьому світі. Одним з найяскравіших прикладів цього є протистояння одного з лідера вігів кінця ХVIII ст,  затятого противника короля Георга ІІІ - Чарльза Джеймса Фокса та карикатуриста Джеймса Гілрея. Сам Фокс був непересічною фігурою, яку й досі пам'ятають в Британії. Його батько - Генрі Фокс перший барон Голенд,  був азартним гравцем і затятим картярем, причому часто брав з собою у гральні будинки маленького Чарльза, і син успадкував тягу батька до азартних ігор, і вже до 19 років подорожуючи Європою назбирав понад 16 тисяч фунтів боргів. Після цього батько вирішив влаштувати сина до парламенту, і у 1768 Фокс став членом палати общин від графства Сусекс. Протягом своєї політичної кар'єри він практично вес